På statslige arbejdspladser er samarbejdsudvalg (SU) lovpligtige, men hidtil har folkekirken været undtaget.
Siden 1994 har der dog været medarbejdermøder for udvalgte medarbejderrepræsentanter i folkekirken, som har fungeret som en slags erstatning for samarbejdsudvalgene.
Med overenskomstaftalen fra 2024 sker der nu en ændring, så medarbejdermøderne udvides til at omfatte alle ansatte i hele folkekirken.
Aftalen beskriver møderne som værende centrale for at ”sætte rammen om det gode samarbejde på folkekirkens arbejdspladser. Aftalen gælder for medarbejdere ansat af menighedsråd og stiftsadministrationer samt for præster og folkekirkens uddannelsesinstitutioner.”
Forsinkelse på grund af travlhed
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen er endnu ikke færdig med at udarbejde de nødvendige vejledninger og arrangere informationsmøder, som skal hjælpe folkekirkens arbejdspladser med at implementere de nye medarbejdermøder. Derfor kan reglerne reelt ikke træde i kraft som planlagt pr. 1. oktober.
Forsinkelsen skyldes efter sigende travlhed i efteråret, og efter intern aftale udskydes vejledningen fra Kirkeministeriet, til de nye menighedsråd er på plads. Formentlig primo januar 2025. De nye medarbejdermøder ventes ifølge Kirke.dk at blive implementeret i løbet af foråret 2025.
Ledernes informationspligt
Når medarbejdermøderne træder i kraft, vil de omfatte alle ansatte, herunder medarbejdere i stiftsadministrationerne, Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter samt kirkemusikskolerne. Møderne vil primært fokusere på information.
Ledere, såsom biskopper og menighedsråd, har pligt til at orientere medarbejderne om emner, der vedrører arbejdspladsen. Dette inkluderer økonomiske forhold samt planer om stillingsnedlæggelser. Denne ”informationspligt” er en central del af de nye regler.
Medarbejderne skal også informere
Medarbejderne vil også få pligt til at informere. Ifølge overenskomstaftalen skal de dele ”synspunkter og forhold hos medarbejderne, der har betydning for samarbejdet.”
På møderne skal der drøftes emner som:
- Overvejelser om lokalespørgsmål, inventar- og maskinanskaffelser.
- Arbejdspladsvurdering – herunder status på eventuelle udarbejdede handlingsplaner.
- Den årlige arbejdsmiljødrøftelse, jf. reglerne i arbejdsmiljølovgivningen.
- Kompetenceudvikling.
Håndtering af uenigheder og tvister
Nye regler for tvistløsning bliver også indført. Hvis en folkekirkelig arbejdsgiver ikke overholder sin informationspligt, kan medarbejderne indkalde til et ekstraordinært medarbejdermøde.
Hvis uenigheden ikke løses, kan der klages til biskoppen eller Kirkeministeriet. I sidste instans kan en uvildig opmand tilkaldes for at afgøre tvisten.
Det står der om de nye medarbejdermøder i overenskomstaftalen 2024
”Formålet med denne aftale er at skabe en operationel og brugervenlig ramme for et konstruktivt, tillidsfuldt og dialogbaseret samarbejde mellem den folkekirkelige arbejdsgiver og medarbejdere på medarbejdermøder. Et sådant samarbejde er afgørende for at opnå velfungerende arbejdspladser.
Medarbejdermøder skal understøtte, at den folkekirkelige arbejdsplads har et godt psykisk arbejdsmiljø, som er præget af trivsel, tillid og samarbejde, og som er med til at skabe rum for faglighed og kvalitet i opgavevaretagelsen.
Et tillidsfuldt samarbejde mellem den folkekirkelige arbejdsgiver og medarbejderne forudsætter, at både den folkekirkelige arbejdsgiver og medarbejderne varetager deres funktioner i gensidig respekt for hinandens roller. Begge parter skal holde hinanden orienteret om væsentlige forhold af betydning for at bidrage til arbejdspladsens drift og udvikling.”