Sådan forhandler du løn

Kirketjenere har ret til en årlig lønforhandling. Det hjælper fagforeningen med.

Danmarks Kirketjenerforening er den eneste forhandlingsberettigede organisation, når du som kirketjener skal forhandle din løn i Folkekirken.

Det betyder, at du har mulighed for en årlig individuel lønforhandling med hjælp fra Danmarks Kirketjenerforening. Fagforeningen har solid erfaring med at forhandle løn, og vi ved i samarbejde med dig, hvilke argumenter, vi skal bruge for at få hævet din løn.

Hvordan får jeg mere i løn?

Den årlige individuelle lønforhandling er din mulighed for at søge lønforhøjelse. Dit menighedsråd har altid mulighed for at give dig en lønforhøjelse.

Der er flere ting, der har betydning for, om du kan få forbedret din løn.

Anciennitet er ikke alene et argument, der umiddelbart kan give mere i løn. Men den erfaring og viden, du har opnået gennem din anciennitet, kan være medvirkende til en lønforbedring.

Måske har du erfaring fra tidligere arbejde, uddannelse eller kurser, som du gerne vil honoreres for med en forbedring af lønnen, fordi du bruger din erfaring i dit arbejde. Mere ansvar kan også være en årsag til at bede om en lønforbedring.

Hvordan foregår lønforhandlingen?

Hvis du ønsker at søge om lønforhøjelse, skal du udfylde et lønforhandlingsskema, som er en forudsætning for, at vi kan forhandle løn for dig.

Den årlige lønforhandling følger en fast procedure.
Omkring 1. maj kan du finde skemaet til lønforhandling og vejledning til at udfylde skemaet her på hjemmesiden.

Frist for indsendelse af lønforhandlingsskemaet vil fremgå af vejledningsskemaet. Og du kan altid få hjælp til at udfylde skemaet hos sekretariatet, bestyrelsen eller din tillidsrepræsentant.

Kan jeg selv forhandle min løn?

Selvom forhandlingsretten for lønforhandlinger ligger hos Danmarks Kirketjenerforening, betyder det ikke, at du ikke selv kan holde en lønforventningssamtale med dit menighedsråd.

Under en sådan samtale kan I drøfte mulighederne for en forbedring af dine lønforhold.

Men husk, at en aftale om lønforhøjelse kun er gyldig, når aftalen er indsendt til Sekretariatet.

Her kan du se gode råd til, hvordan du forbereder en lønforventningssamtale 

Kontakt os

Alle henvendelser vedrørende ansættelser, indmeldelser, udmeldelser og lønforhandlinger sker til Sekretariatet - brug "skriv til os" funktionen, hvor det er muligt at vedhæfte dokumenter.
Åbningstid: I dag 9 - 15
Mandag: 9 - 15
Tirsdag: 9 - 15
Onsdag: 9 - 15
Torsdag: 9 - 15
Fredag: 9 - 15
Lørdag: Lukket
Søndag: Lukket
Skriv til os, så vender vi tilbage på mail eller telefon alt efter dine ønsker.

Kontakt os